Fabrizio Federici, Ph.D.

Postdoctoral Fellow

federici(at)biblhertz.it+39 0669 993-292

Fabrizio Federici studied History of Art at the Pisa University and at the Scuola Normale Superiore, where he obtained his Ph.D. in 2007, with a dissertation about the 17th-century collector Francesco Gualdi and the treatise »Delle memorie sepolcrali«, which deals with the medieval tombslabs preserved in Roman churches. From 2008 to 2012 he has been coordinator of the project »Osservatorio Mostre e Musei« of the Scuola Normale, while in June and July 2015 he has been »Chercheur Invité« at the Institut National d’Histoire de l’Art, in Paris. His main research interests are themes of social history of art such as art patronage and collecting, art in Rome and Tuscany in the Baroque Age, the history of antiquarianism, the reception of medieval art. He is the author, with J. Garms, of the volume ›Tombs of illustrious italians at Rome‹. L’album di disegni RCIN 970334 della Royal Library di Windsor (Bollettino d’Arte, volume speciale), Florence 2010. 

Research project

How Baroque Rome looked at the Middle Ages: historians, connoisseurs and antiquarians in front of medieval images during the Barberini pontificate

Publications (OPAC research)

Main publications

Book

(with J. Garms) ›Tombs of Illustrious Italians at Rome‹. L’album di disegni RCIN 970334 della Royal Library di Windsor (Bollettino d’Arte, volume speciale), Florence 2010 (2011).

Articles

»Battaglie per la tutela nella Roma barocca: Francesco Gualdi e la difesa delle ›memorie antiche‹«, Studi Romani, LXII, 1–4 (January–December 2014–2015), pp. 149–172.

»Santi da chiesa e da camera: i dipinti di Luigi Garzi per il cardinale Alderano Cybo«, Predella. Journal of visual arts, 34 (2014), pp. 13–25.

»Marmi da scolpire e marmi lavorati tra Roma e le Apuane nella seconda metà del Seicento«, in Tre cardinali e un monumento. Viaggio nella Roma del Seicento tra devozione e arte, ed. M. G. Barberini and C. Giometti, Rome 2014, pp. 85–102.

Eintrag »Cassiano Dal Pozzo«, in Geschichte der Altertumswissenschaften / Biographisches Lexikon (Der Neue Pauly, Supplemente, vol. 6), ed. P. Kuhlmann and H. Schneider, Stuttgart 2012, S. 277–281.

»L’interesse per le lastre tombali medievali a Roma tra ricerche epigrafiche e documentazione figurativa (secoli XVI–XIX)«, in Opera Nomina Historiae, online publication, Scuola Normale Superiore Pisa, 4, (2011, March 2013), pp. 161–210 (onh.giornale.sns.it/numero_4_2011.php

»Millin e il ›véritable trésor lapidaire‹ delle chiese di Roma«, in Voyages et conscience patrimoniale. Aubin-Louis Millin (1759–1818) entre France et Italie (Proceedings of the conference, Paris, Institut National du Patrimoine, Rome, Università degli Studi La Sapienza, 27–28 November and 12–13 December 2008), ed. Anna Maria D’Achille et al., Rome 2012, pp. 327–338.

»›Anticomoderno‹: significati ed usi del termine nella letteratura artistica tra Cinque e Settecento«, in ›Conosco un ottimo storico dell’arte…‹. Per Enrico Castelnuovo. Scritti di allievi e amici pisani, ed. M.M. Donato and M. Ferretti, Pisa 2012, pp. 291–296.

»Il perduto ›quadro grande» di Giovenale da Orvieto nella cappella Mancini all’Aracoeli«, Paragone. Arte, vol. 61, 3, 92/93 (July–September 2010), pp. 86–101.

»Alla ricerca dell’esattezza: Peiresc, Francesco Gualdi e l’antico«, in Rome–Paris 1640. Transferts culturels et renaissance d'un centre artistique (Proceedings of the conference, Rome, Villa Medici, 17–19 April 2008), ed. M. Bayard, Paris 2010, pp. 229–273.

»›Conducon monti in mar‹: percorsi di marmi e scultori tra le Apuane e Roma nel Seicento«, in Between technique and semantics. Material of sculpture until the end of 19th century (Proceedings of the conference, Wojnowice, 5–6 October 2007), ed. A. Lipińska, Breslau 2010, pp. 471–488.

»Centri e periferie del barocco: circolazione di opere e artisti tra Massa, Carrara e Roma nel Seicento«, Annali della Scuola Normale Superiore di Pisa. Classe di Lettere e Filosofia, 5, 1/1 (2009), pp. 19–46.

»Per Carlo Maratta ritrattista: un riesame del ritratto di Alderano Cybo«, Ricerche di Storia dell’Arte, 96 (2008), pp. 77–87.

»Il trattato ›Delle memorie sepolcrali‹ del cavalier Francesco Gualdi: un collezionista del Seicento e le testimonianze figurative medievali«, Prospettiva, 110–111 (April–July 2003), pp. 149–159.

»Un giovane prelato, Bernini e Borromini: il primo soggiorno romano di Alderano Cybo«, Ricerche di Storia dell'Arte, 79 (2003), pp. 93–107.

»›Veterum signa tanquam spolia‹. Aspetti del reimpiego di sculture antiche a Roma nel Seicento, in Senso delle rovine e riuso dell’antico«, Annali della Scuola Normale Superiore di Pisa, Serie IV, Quaderni, 14 (2002), pp. 273–284.

See biblhertz.academia.edu/FabrizioFederici

back