Events

Direttore della Bibliotheca Hertziana dal 1953 al 1962, Metternich ha riconosciuto nel disegno lo strumento più efficace per comprendere i progetti per la Basilica Vaticana. La mostra Disegnare per capire è concepita come un percorso tra schizzi e tavole di presentazione, seguendo pensieri interrotti e ipotesi abbandonate che hanno definito le forme dell’edificio attuale. [more]
La mostra This is not the Rome I expected to see indaga il modo in cui Roma con i suoi dintorni è stata descritta, rappresentata e attraversata tra XVIII e XX secolo tramite una selezione di quindici guide, provenienti dalla collezione Rara della Biblioteca Hertziana, e i diagrammi che rileggono in forma di segni i percorsi turistici presenti nelle guide del Touring Club Italiano (1925-1977) realizzati dalla Sapienza Università di Roma. [more]

Le visioni di Luigi di Gianni. Cinema, rito, possessione

Workshop
Il workshop Le visioni di Luigi Di Gianni è un’occasione per riconsiderare il rapporto tra cinema documentario, antropologia e rappresentazione del sacro attraverso tre film del regista Grazia e numeri (1961), Il male di San Donato (1965) e La possessione (1971). [more]

Reconstructing Early-Modern Spaces: Digital Practices and Architectural History

Workshop
In January 2026, the Bibliotheca Hertziana will undergo a complete 3D scan of its premises — from the photogrammetric capture of Federico Zuccari's frescoes to a full LiDAR scanning of the complex intertwining of volumes and floors. To mark the beginning of the project and frame it within larger perspectives, this event will address the use of 3D modelling techniques for research in architectural history, and look beyond claims of objectivity to focus on their interpretative value. The two keynotes will showcase the use of digital practices for the study of Italian Renaissance architecture and the reconstruction of hypothetical past spaces. A following roundtable, with experts from the Hertziana and abroad, will tackle pressing epistemic questions such as: Can the normativity of computational methods be compatible with limited and uncertain sources? How should one navigate the interpretative potential of visual models as well as their seductive risk? What pedagogical value do they convey? Are 3D models even a necessity of Digital Architectural History? [more]

Generative Curation Symposium: Debates Around Archival and Exhibition Practices

International Conference
The Generative Curation Symposium explores how AI questions, reshapes, and intersects curatorial practice—from exhibitions to archives. A gathering to critically examine AI integration within art and cultural heritage institutions. [more]
Go to Editor View