Henriette Hertz Lecture

La Bibliotheca Hertziana – Istituto Max Planck per la storia dell'arte organizza ogni anno una conferenza serale in onore della sua fondatrice Henriette Hertz (1846–1913). Sono invitati esponenti di spicco del mondo accademico per presentare i loro attuali temi di ricerca. 
Nello stesso giorno, in commemorazione della nostra lungimirante fondatrice, depositiamo una corona d’alloro sulla sua tomba al Cimitero Acattolico di Roma.

La selezione delle relatrici e dei relatori invitati rispecchia l'apertura intellettuale di Henriette Hertz e i suoi ampi interessi, che abbracciavano non solo la storia dell'arte ma vari ambiti culturali. La scelta degli interventi mira a rendere particolare omaggio all'eredità della nostra poliedrica benefattrice attraverso nuovi approcci metodologici, aree tematiche innovative o precedentemente trascurate.

Il personale dell’istituto partecipa con le proprie proposte alla selezione delle relatrice e dei relatori.  

2019
Prof. Giovanna Zapperi, Université de Tours: Towards a Media History of the Women's Liberation Movement

Zapperi’s lecture drew on the research and exhibition project devoted to the legacy of French actress, video maker, and activist Delphine Seyrig. Mostly known as one of the leading actresses of 1960s–1970s French cinema, during the 1970s Seyrig became a media activist and a feminist working collaboratively within the framework of the women’s liberation movement.

2023
Prof. Emily Braun, Hunter College, The City University of New York: Giorgio de Chirico and the Modern Literary Imagination

A painter poet and a poet’s painter, Giorgio de Chirico arguably influenced the 20th century literary imagination more than any other modernist artist. This lecture considers why his art entranced the American poets John Ashbery, Elizabeth Bishop, Sylvia Plath, and Mark Strand

2024
Prof. Ramie Targoff, Jehuda Reinharz Professor for Humanities, Brandeis University: Proxy Wooings and Weddings. From Shakespeare to Rubens 

Why does Rubens’s painting of the wedding of Maria de’ Medici and Henri IV lack a portrait of the groom? This paper explores the history of the proxy wedding and the theoretical problems raised by such ceremonies when confronted with expectations of affective bonds between spouses.

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